L'escola participativa, democràtica i humanística

Publicat el Dimecres, 15 Març 2017

L’escola participativa, democràtica i humanística neix de la convicció de que per aconseguir un clima de convivència positiu i democràtic a l'escola, cal la participació de tots els membres de la comunitat educativa. La implicació del conjunt de la comunitat en els projectes d'escola, permet que tothom aporti eines de millora i, per tant, es duen a terme dinàmiques de coresponsabilitat entre tots els seus membres per tal d'obtenir els avantatges d'un treball conjunt. A l'escola, els infants estan aprenent no només uns continguts acadèmics propis d'una educació formal, sinó també una educació basada en el desenvolupament dels valors cívics i socials que els ajudaran a ser partícips i membres actius de la societat on viuen.

La participació i la presa de decisions dels nens i nenes pel que fa a qüestions relacionades amb el funcionament de l'escola i els projectes que s'hi realitzen, tenen lloc a través de les assemblees d'aula, les meses de l'assemblea i les assemblees generals. En la línia de buscar un lideratge compartit amb tota la comunitat educativa, potenciem la participació dels alumnes de l'escola en algunes de les Comissions mixtes, com la de revista, biblioteca i festes. Els alumnes de cicle superior participen també en el Consell dels infants de la ciutat, que és l'òrgan de participació dels alumnes en qüestions que afecten a la ciutat de Girona.

Pel que fa a les famílies, el Projecte Pares i mares delegats/des de classe té com principal objectiu potenciar la comunicació dels pares i mares amb l'escola i alhora ampliar el nombre de famílies que participen en la vida escolar. La participació de les famílies és present també en les Comissions mixtes escola-famílies de socialització de llibres i material, escola participativa, biblioteca i projectes concrets que poden anar sorgint. Per a un bon funcionament i organització de centre, donem importància a les Coordinacions amb les comissions de l'Ampa sobretot menjador, extraescolars i festes. La coordinació periòdica de la direcció de l'escola amb l'AMPA i amb els coordinadors dels pares i mares delegats/des és fonamental per tal de cohesionar actuacions, cooperar i establir objectius comuns.

En la línia d'obrir i apropar l'escola a les famílies, així com de beneficiar-nos dels coneixements i experiències que els pares i mares poden aportar en els seus fills i filles, proposem l'activitat de Famílies a l'aula.

Som una escola oberta a l’entorn i mantenim relació amb els centres educatius més propers com l’escola Eiximenis (coordinació d’ambdues Ampa pel tema de les extraescolars de tarda), la llar d’infants la Devesa i la llar d’infants Querubí amb qui realitzem una trobada cada curs amb els alumnes i l’institut Jaume Vicens Vives, institut adscrit al nostre centre i on s’escolaritza el gran gruix d’alumnes quan acaba l’etapa de primària. Col·laborem també com a centre formador dels estudiants en pràctiques  del Grau de mestre de la Universitat de Girona.

La nostra escola té també relació amb les diferents entitats del barri com l’associació de veïns del barri de la Devesa, l’associació de veïns del barri del Mercadal, el casal d’avis del barri i l’espai de reforç Espai 31. Organitzem activitats conjuntes de foment lector amb les llibreries de la zona i aprofitem el gran ventall de recursos educatius que ens ofereixen les diferents entitats del barri: sala de lectura de la Casa de Cultura, la sala de teatre La Planeta, els cinemes Albèniz, el Caixafòrum i l’EspaiCaixa i el Centre Cívic del barri vell.

Donem importància al treball de la democràcia i la solidaritat a l'escola, a través de pràctiques o accions que ajudin els infants a créixer com a ciutadans crítics, responsables, solidaris i respectuosos. En aquest sentit participem i col·laborem en activitats i campanyes de sensibilització organitzades per les entitats de l’entorn i de la ciutat: Creu Roja, Càritas, Banc de Sang i Teixits, Fundació contra el Càncer, Associació Amics de la Unesco i altres projectes que poden sorgir. També portem a terme pràctiques de respecte del medi ambient que es fonamenten en el Reduir, Reciclar i Reutilitzar com la potenciació de l'ús de les carmanyoles (reducció del paper, plàstic i paper d'alumini), el reciclatge d’objectes i materials diversos (joguines, llibres, xandalls…), la recollida selectiva dels diferents residus i el consum raonable i sostenible dels recursos.

Fomentem els bons hàbits alimentaris a través dels esmorzars saludables (fruita i entrepans evitant sucres i brioixeria industrial) i la cuina ecològica, de temporada i de proximitat, així com el desenvolupament de bons hàbits d’higiene sobretot a l’educació infantil, a l‘àrea d’educació física i al menjador escolar.